مسئولان، کارگزاران حج و جمعی از زائران بیت‌الله الحرام با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند لاوروف: هیچ تفاوتی میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان بر سر روسیه و چین وجود ندارد ابراز نگرانی رییس سیا از مشارکت ایران و روسیه حملات توپخانه‌ای اشغالگران به حومه درعا در سوریه رئیس‌جمهور: متخلفین حوزه آسیب‌های اجتماعی به شورای اجتماعی معرفی شوند آغاز به کار نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای بلینکن خطاب به نتانیاهو: عملیات نظامی در رفح با مخالفت واشنگتن مواجه می‌شود آکسیوس: آمریکا ارسال کمک‌های نظامی به اسرائیل را متوقف کرد شهادت ۲۲ فلسطینی در حمله هوایی رژیم صهیونیستی به جنوب غزه (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تغییر برنامه رئیس سیا برای سفر به اسرائیل پایان مذاکرات آتش‌بس غزه در قاهره (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) امیرعبداللهیان زمینه‌های توسعه روابط بین ایران و تونس را بررسی کرد نگرانی نتانیاهو از احتمال صدور حکم بازداشت مقامات صهیونیستی در دادگاه بین المللی کیفری حمله موشکی به مواضع نظامیان صهیونیست در جولان اشغالی هلاکت سه نظامی صهیونیست در حمله مقاومت به کرم ابوسالم جلوگیری تشکیلات خودگردان برای آزادی اسیر فلسطینی رسانه عبری: مذاکرات آتش بس در آستانه شکست قرار دارد درگیری لفظی در جلسه کابینه رژیم صهیونیستی سردار غیاثی: امنیت و اقتدار امروز ما از نعمت ولایت است حمله موشکی حزب‌الله لبنان به «مرگلیوت» (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) حزب الله یک هزار و ۵۰۰ موشک به اسرائیل شلیک کرده است
سرخط خبرها

آغاز روند عضویت ایران در نشست سران سازمان همکاری شانگهای

  • کد خبر: ۱۲۴۹۷۹
  • ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۳
آغاز روند عضویت ایران در نشست سران سازمان همکاری شانگهای
سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که روند پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگ‌های در نشست سران این سازمان در ازبکستان آغاز خواهد شد.

به گزارش شهرآرانیوز، به نقل از خبرگزاری "اوآسیا تودی"، ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که  روند پیوستن جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بلاروس به سازمان همکاری شانگ‌های در اجلاس سران این سازمان در ازبکستان آغاز خواهد شد.

این دیپلمات گفت: "برنامه ریزی شده است که تعدادی تصمیمات امیدوارکننده در جریان نشست سران سال جاری اتخاذ شود. همچنین انتظار می‌رود که روند پذیرش ایران و بلاروس در صفوف سازمان همکاری شانگ‌های آغاز شود. "

طبق این اطلاعات، انتظار می‌رود که در جریان نشست سران سمرقند، تفاهم‌نامه‌ای درباره تعهدات جمهوری اسلامی ایران به منظور کسب وضعیت عضو تمام و کمال سازمان همکاری شانگ‌های امضا شود که به تهران این امکان را می‌دهد تا به اسناد مربوط به تاسیس و معاهدات بین‌المللی این سازمان بپیوندد و بدین ترتیب ایران به عضویت کامل این سازمان در خواهد آمد.

پیش از این گزارش شده بود که بلاروس درخواست عضویت در سازمان همکاری شانگ‌های را داده است. این موضوع را را ولادیمیر نوروف، رئیس دستگاه دیپلماسی ازبکستان اعلام کرده بود.

علاوه بر این، یادداشت‌هایی برای رسمی شدن وضعیت شرکای طرف گفتگو این سازمان برای کشور‌های مصر، قطر و عربستان سعودی تهیه شده و روند اعطای این وضعیت به بحرین، مالدیو و تعدادی از کشور‌های دیگر آغاز خواهد شد. علاوه بر این، رهبران کشور‌های ترکیه، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان و ارمنستان به عنوان مهمان به این اجلاس دعوت شده‌اند.

لازم به یادآوری است که نشست رهبران کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگ‌های در تاریخ ۱۵ تا ۱۶ سپتامبر (۲۵-۲۴ شهریور ماه)  در سمرقند (جمهوری ازبکستان) برگزار می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->